6) Plakken en Knippen van Routes en Tracks

Plakken

Soms heb je van die tochten waarvan een deel met een snelwegprofiel is gemaakt en een tweede deel die dan weer binnendoor gaat. Dan zou je dus onderweg, net komend van de snelweg, die route moeten wisselen maar dat wil niet iedereen al rijdend doen en een parkeerplaats is ook niet altijd voorhanden. Maar waarom zou je er niet gewoon 1 route van maken?

In onderstaand voorbeeld zie je een stuk snelweg route (groen) gevolgd door een stukje “binnendoor” (rood).  Samen is dat zo’n 216 km. en dat is net mooi genoeg om aan het eind van de binnendoor route koffie te gaan drinken langs de moezel.

Klik op het plaatje voor een vergroting (nieuw venster)

Maar voordat we hiermee gaan beginnen, zijn de meeste controles op de routedelen al gedaan. We hebben dus ook bij een oude route de kaartversie gewijzigd en we hebben gecontroleerd of alle punten correct op de weg staan (Zie ook deel 3). Als we nu de beide routes in het veld linksonder allebei selecteren en we klikken met de rechtermuis op deze selectie, dan zien we het volgende scherm:

Na een klik (nu weer links) op “De geselecteerde routes samenvoegen” komt het volgende schermpje waarom we de volgorde van de routes juist moeten zetten want als ze verkeerd om staan geeft dat een fikse omweg.

In de bibliotheek is op dit moment al een nieuwe (vervangende) route aangemaakt die pas definitief wordt herbekened nadat in het kader hieronder op OK is gedrukt. Mocht het overigens niet goed staan, selecteer dan 1 van de routes in het kader en verplaats deze dan met behulp van de pijlen links, omhoog of omlaag. Tot slot vraagt het programma na het herberekenen of de originele routes moeten worden verwijderd, maar daar wacht ik altijd even mee. (Werkt volgens mij niet eens!)

Nu kunnen we de route een duidelijke naam geven (1) en ook al kan dat eveneens in de bibliotheek, we doen dat toch even door dubbel te klikken op de nieuwe route, want er is meer aan de hand.
Bij (2) zie we nu dat de route is gemaakt als “Gemengde reis” en je ziet ook bij (3) waar het 2e profiel feitelijk aan de beurt is.

Klik op het plaatje voor een vergroting (nieuw venster)

Maar ook zie je bij (3) nu 2 extra harde via-punten in de route en dat komt simpelweg omdat het eindpunt van route 1 en het beginpunt van route 2 reeds als harde punten waren geregistreerd. Door beide punten nu te selecteren kunnen wij ze met behulp van de rechtermuiskop op “Niet waarschuwen bij aankomst” zetten. Ook kan 1 van beide punten worden verwijderd omdat ze op een rechte weg nog geen 100 meter uit elkaar liggen. Dat kan veilig want de “Gemengde reis” wordt daardoor niet aangetast door het daarop volgende herberekenen.


Knippen

Ik heb in de loop der jaren een hele verzameling aangelegd met allerlei routes in binnen- en buitenland en soms wil ik er wel eens eentje rijden. Maar dan heb je vaak het probleem dat je eerst naar het beginpunt zou moeten rijden, dan de rit en vervolgens weer naar huis. Maar kijk je naar de volgende rit, dan is dat niet logisch als je, zoals ik, uit Almere komt want dan rij je veel meer dan noodzakelijk. Dus daar gaan we wat aan doen. En om ervoor te zorgen dat we bij de les blijven heb ik de route inmiddels gedupliceerd en het tweede exemplaar een ander kleurtje gegeven.

Klik op het plaatje voor een vergroting (nieuw venster)

We gaan dus even kijken waar ik de route het beste kan opdelen en dat is zo op het oog natuurlijk het handigst als ik dat bij het pontje van Eck en Wiel – Amerongen doe, zo’n beetje het meest noordelijke punt waar ook een leuke aanrijroute van te maken is.

Allereerst zoomen we even goed in op het gebied:

en verleggen we de  route naar de “Rijnsteeg” aan de overzijde van het water. Dus als je op het pontje bent,  kun je de route direct opstarten. Ook is een via-punt links gemarkeerd wat dusdanig goed ligt dat deze is uitverkoren om het einde van de rit te worden. En dan hebben we nu de volgende situatie:

Nu gaan we de route opsplitsen en dat doen we met het route gereedschap, het  schaartje.

Op het moment dat het schaartje bij de route in de buurt komt, zie je een deel van de route helemaal zwart worden. Nu is het de bedoeling om de schaar tussen de juiste viapunten te houden waarop wordt geknipt, ofwel, er weer op de linker muisknop wordt gedrukt.

Klik op het plaatje voor een vergroting (nieuw venster)

Na het klikken zien we een nieuwe route en is de originele route op het door ons gekozen punt beëindigd. Om e.e.a. te verduidelijken heb ik in het volgende voorbeeld beide routedelen geselecteerd en het nieuwe deel rood gemaakt. We hebben dus 2 nu halve routes en die gaan we nu opnieuw samenvoegen, maar in een andere volgorde. Daartoe noemen we het rode deel nu Routedeel 1 en de rest Routedeel 2

Klik op het plaatje voor een vergroting (nieuw venster)

We zien nu ook dat, door het hernoemen van de routedelen, deze direct goed staan in het kader zodat de opnieuw samengestelde route nu kan worden herberekend.

Maar we zijn er nog niet want er zijn nu nog een paar losse eindjes. Allereerst geven we even een dubbelklik op de nieuwe route om een aantal handelingen uit te voeren zoals een correcte naam of een ander kleurtje van de routelijn, maar wat nu belangrijker is, is het feit dat de route als eindpunt nu geen hard punt heeft (1). En, we moeten dat laatste stukje er ook nog even afhalen omdat een route nooit op hetzelfde punt moet eindigen als beginnen en tot slot heeft de nieuwe route een nieuw verloop tussen het oude start- en eindpunt en dat moeten we ook even corrigeren, het liefst zoveel mogelijk om Den Bosch heen.

Klik op het plaatje voor een vergroting (nieuw venster)

Het eerste item is vrij snel opgelost. Even klikken op het voorlaatste punt en deze vervolgens markeren als “Waarschuwen bij aankomst”. Het laatste punt kan gewoon worden gewist dus even selecteren en “Delete”. Na een druk op herberekenen zien we het nieuwe einde van onze route en kom je vanzelf weer bij het pontje uit.  De groene lijn is overigens het aloude origineel.

En als laatste kunnen we nog even oefenen om de route bij Den Bosch te verleggen. Dat kan vrij eenvoudig door sommige via-punten te verplaatsen, sommige punten te wissen en/of de route met het potloodje te verleggen. Controleer daarna nog wel even of alle punten nog steeds als “zachte punten” zijn gemarkeerd, want bij het verleggen van een punt binnen de bebouwde kom heb je al snel een adres te pakken en wordt het via-punt vanzelf een hard punt. In onderstaan voorbeeld is de paarse lijn de originele route en met name die delen komen dus niet meer in de route voor.


En wat voor routes geldt, dat kun je ook toepassen op het spoor/track hoewel het natuurlijk wat lastiger is om er hele stukken bij te fabriceren door de noodzakelijke puntjes die geplaatst moeten worden. Maar het is best te doen, dus ook een aantal tracks is aan elkaar te knopen, een track kun je opsplitsen en je kunt er ook stukjes afhalen maar ook aan toevoegen.

Klik op het plaatje voor een vergroting (nieuw venster)

Ook hier geldt hetzelfde als voor de route. Ikzelf kom uit het Flevoland en de uitgezette rit loopt bij onze grote rivieren. De rit start bij punt 1 maar dat wil ik zelf verleggen naar punt 2. En ik ga ook de kleur van het spoor veranderen voor een duidelijker beeld.

Bij punt 1 kunnen we zien dat deze rit begint en eindigt in Ravenstein, maar als we het begin punt elders gaan leggen, dan is het beter om dat hele stuk binnen de rit te verleggen omdat, met alle respect, de bebouwde kom van Ravenstein vast niet zo interessant is als de met de pijlen aangewezen nieuwe route.

Door het plaatsen van een aantal punten heb ik reeds het in te voegen deel gemaakt, maar deze moet nog even wachten tot de route qua beginpunt is veranderd. Want dit nieuwe deel moet namelijk worden ingepast aan het huidige begin en aan het huidige einde. En dat gaat een stuk is makkelijker als de rit eerst wordt opgesplitst. Als gereedschap gebruiken we de voetjes.  en maken we een stukje spoor met deze keer 26 punten (maar dat kan in dit voorbeeld best met minder).

Bij punt 2, bij Vianen, moet dus het nieuwe startpunt komen want dat is makkelijk voor ons als we daar net van de snelweg afrijden nadat we de Lek zijn overgestoken.  Kunnen we meteen beginnen aan de rit.

 

Na het doorknippen hebben we nu 3 delen. Het eerste deel (rood), dus het nieuwe begin van de tocht, het tweede deel (groen) wat nu tussen beide delen in komt en het derde deel (blauw), wat nu nog het laatste deel van de tocht is. We moeten alleen van deel 1 het laatste stukje verwijderen net als het eerste stukje van deel 3 voordat we de 3 delen aan elkaar plakken. Ook aan het einde van de rit moeten we nog een stukje verwijderen en ervoor zorgen dat het spoor ook de juiste afslag neemt.  Dit is wat we nu hebben:

Klik op het plaatje voor een vergroting (nieuw venster)

Als nu, na inzoomen op het te verwijderen segment, het ‘gummetje’  als gereedschap wordt gekozen, dan kunnen we, met de toetscombinatie Alt-Shift en de linkermuisknop ingedrukt, de punten selecteren die weg mogen. Na het loslaten van de muis zijn alle geselecteerde punten vervolgens weg.

In bovenstaand voorbeeld heb ik er overigens een paar gemist, maar die waren met het gummetje ook zo weer verdwenen.

Nu doen we hetzelfde voor het 3e route deel en dan houden we het volgende over:

Aan het beoogde einde van deze tocht, bij Vianen, moeten we ook een stukje inkorten en met de voetjes maken we er nog even een stukje bij om de snelweg op te rijden.

Nu hoeven we alleen maar de 4 delen aan elkaar te knopen en ook dat gaat hetzelfde als bij de route. In de bibliotheek de 4 delen selecteren en daarop met de rechtermuisknop klikken. Kies voor ‘De geselecteerde sporen samenvoegen’, zorg ervoor dat ze in de juiste volgorde staan en klik op OK.

Klik op het plaatje voor een vergroting (nieuw venster)

Terug