Garmin routes, tracks & TomTom tracks.

Algemeen

Routes komen voor de motorrijders doorgaans in 5 verschillende vormen beschikbaar, waarvan 1 exemplaar de aloude papieren versie voor de vertrouwde route-rol is, 1 voor alle TomTom Riders als ITN bestand en de overige 3 voor Garmin GPS toestellen alsmede voor de TomTom 40/42/400/410/450/550 serie in een “.gpx”-bestand. De minder verspreide exoten voor Tripy of Google Earth laat ik verder buiten beschouwing. Met behulp van BaseCamp of  zelfs Verkenner zijn er diverse methodes om deze bestanden eenvoudig in het toestel te laden. Over Mapsource, waarmee nog de oudere Garmin toestellen kunnen worden bediend, zullen we het hier niet meer hebben.


Goed, naast het papierwerk en ITN dus 3 verschillende GPX versies en welke je nodig hebt is meestal afhankelijk van het aanwezige kaartmateriaal in de GPS.

GPS routes voor TomTom

Voor het gebruik van de alom gebruikte GPX bestanden (en dat is toch de standaard voor o.a. routes) is er eigenlijk maar 1 echt geschikt voor de TomTom en dan ook nog alleen voor de hierboven genoemde serie Riders. En binnen dat bestand zou eigenlijk alleen maar een track (=spoor) aanwezig moeten zijn want slechts die zal conform de intenties van de routemaker door de Rider volledig worden omgezet, afhankelijk van het aanwezige wegennet op de kaart.  Bij gebruik van een Garmin route bestand worden alleen de via-punten gebruikt om de te gebruiken wegen te selecteren met daarbij een uiteraard een compleet nieuwe berekening door de Rider afhankelijk van de instellingen van het toestel.


GPS routes voor Garmin

De routes zijn vervaardigd in het door Here gefabriceerde kaartmateriaal, te weten City Navigator NT (kortweg CN NT) en City Navigator NTU. (CN NTU) Die laatste kent een afwijkende karakterset voor bijvoorbeeld Cyrillisch of Grieks.
Nu is de grap dat je, bij het verkrijgen van een route via derden, vaak géén idee hebt in welk materiaal de route is gemaakt  met meestal als gevolg dat je GPS bij het laden de route opnieuw wil berekenen. En dat wil je zelf eigenlijk weer niet bij een toeristische of anderszins fraaie toerrit.
Hier zijn een aantal oplossingen voor, zoals het herberekenen van een duplicaat (geen kopie!) in Basecamp (zie ook hier) en, hetgeen veel simpeler is, het bestand in BaseCamp omzetten naar een track. In de meeste Garmins Zumo’s (behalve de 210/220) en BMW Navigator IV, V en VI kun je dit spoor 1 op  1 omzetten naar een nieuwe en vrijwel correcte route ongeacht de gebruikte kaart. Het woordje “vrijwel” staat hier overigens niet voor niets omdat bij met name oudere bronbestanden een gewijzigd wegennet wat roet in het eten kan gooien. Ook wil de route nog wel eens terecht komen op bijvoorbeeld een N-weg terwijl de ernaast lopende ventweg de bedoeling was. Of andersom, dat kan ook.

Een handleiding tracks importeren/converteren is voor de meest gangbare GPS apparaten hier op te halen.


De 3 versies zijn en de daarbij behorende toestellen zijn:

1) City Navigator NT voor de Zumo’s 210, 220, 500, 550, 660 alsmede systemen als Montana, Streetpilots, GPSmap 276(Cx)/278 en de BMW Navigator IV of BMW Navigator Adventure.

2) City Navigator NTU voor de Zumo’s 340, 345, 346, 350, 390, 395, 396, 590, 595 en BMW Navigator V, VI of BMW Navigator Street

Genoemde versies hebben standaard ook nog een jaartal met volgnummer zodat je bijvoorbeeld versie CN 2018.20 NTU of CN 2018.20 NT tegenkomt.  Let wel, het scheelt méér dan alleen maar die “U”.  Beide versies hebben een eigen kaartnummer  dus zijn de routes niet uitwisselbaar. Zie ook dit bericht.

3) Tracks  (ook “spoor” genoemd), voor vrijwel alle genoemde Garmin GPSsen (behalve de Zumo’s 210 en 220) en voor TomTom Rider 40/42/400/410/420/450 of 550.


Hou er ook rekening mee:

  1. dat het best even kan duren voordat de routes/tracks zijn ingeladen in je GPS. Vergeet eventueel niet om bij de oudere systemen (genoemd bij de NT-versie) de meegezonden waypoints ook te importeren zodat deze bij het naderen ook zichtbaar worden op het scherm. Daarnaast zijn de waypoints dan direct te gebruiken voor een rechtstreekse route, indien nodig.
  2. dat bij sommige (oudere) Garmin systemen het apparaat toch gaat herberekenen als je terug rijdt op je route, ook al heb je dat automatisch herberekenen uitgezet. En dat laatste moet je sowieso doen als je een route gaat rijden die gebaseerd is op een geconverteerd track. Dit “herberekenen” kan je namelijk ook overkomen bij het rijden in het geaccidenteerd terrein bijvoorbeeld als je met haarspeldbochten omhoog of omlaag rijdt ook al staat herberekenen uit! Door het herberekenen ontstaat er een nieuwe route die, door het ontbreken van de gebruikelijke viapunten in een track, rechtstreeks naar het eindpunt gaat. En als je die route gaat volgen, dan kan de toer wel eens snel afgelopen zijn. De remedie is eigenlijk gewoon even de huidige route stoppen en vervolgens opnieuw inladen maar doe dat wel als je nog op de route bent.