GPS-data

Op de vorige versie van onze site was een flinke hoeveelheid aan GPS motor routes in binnen- en buitenland beschikbaar voor het gebruik in Garmin GPS toestellen. Omdat het “hosten” van al die data behoorlijk wat serverruimte kostte is nu uitgeweken naar een ander systeem.

Een deel, dus nog niet alles, van onze GPS data is inmiddels beschikbaar via de Web-applicatie MyRouteApp (www.myrouteapp.com), kortweg MRA. De GPS info bestaat ook niet meer uit routes, maar alleen uit de zgn. tracks, of in de MRA kretelogie “Route-tracks” genaamd. We hebben specifiek tracks neergezet, omdat elke ingeladen route direct door MRA wordt herberekend op basis van de geselecteerde kaart. En dan kun je jezelf afvragen, was die route nou echt zo bedoeld?

Als je in mijn MRA bij het tabblad “Routes” een route-track selecteert en deze vervolgens opent, dan kun je mijn “Route-track” meteen opslaan als. Kies dan voor GPX track 1.1 en dan krijg je een GPX bestand met 2 items. Een route, waar je niets aan hebt want die bestaat alleen uit een serie viapunten, alsmede het gewenste track/spoor die door je Garmin 1 op 1 kan worden omgezet naar een te rijden route.
Maar voordat je deze stap doet kun je ook de “Route-track” nog aanpassen. Let er op dat MRA bij het converteren naar een route een herberekening doet op basis van de gekozen kaart! Je moet dus eerst het Route-track bestand opslaan in je eigen MRA database om het vervolgens te kunnen bewerken. Om eventuele verschillen te tonen kun je nu aan de linkerzijde bij routes alsnog het spoor ophalen om eventuele verschillen teniet te doen. De te bewerken  route is zwart, het spoor (underlay) is gekleurd dus dat is duidelijk genoeg. Hou er ook rekening mee dat, naarmate de tracks ouder worden, er meer afwijkingen kunnen ontstaan omdat het wegennet continu onderhevig is aan veranderingen. Mocht dat het geval zijn, dan zal je wellicht op een aantal plekken een andere keuze moeten maken. Nu kun je in de basis versie alleen nog maar gebruik maken van de zgn. Open Street Maps met een overlay van de Michelin-kaart, het veel gebruikte Streetview is in de basisversie niet meer beschikbaar. Na de eventuele aanpassingen kun je het gewoon weer opslaan zoals eerder omschreven.
Wil je wat meer, dan heeft de betaalde versie nog wat opties zoals de TomTom- en Here kaarten, Satellietview, Streetview, Terrein en zelfs verkeersinformatie, waarbij de TomTom kaart verreweg het interessants is omdat je ook de berekeningsmethode met hoogteverschillen en kronkelwegen tot je beschikking hebt. Leg daar dan nog eens de Michelinkaart overheen en dan heb je een mooi setje om tot leuke routes te komen. Wel blijft het jammer dat MyRouteApp blijft volhouden dat ze “de Garmin-kaart ” gebruiken terwijl dat niet meer is dan een Garmin-kaart. Ze maken nl. niet bekend over welke kaartversie van de City Navigator kaart het gaat, waardoor elke route in het toestel berekend moet worden. Dat blijft dus een beetje een risico alhoewel ik moet zeggen dat de optie GPX 1.1 Bèta Route/Track/POI een vrij goede Garmin route oplevert met 2 harde via-punten (begin/eind) en een hele serie zachte punten maar geen vormingspunten. Met de Gold versie sla je als Garmin bezitter nu gelukkig meteen 2 vliegen in 1 klap. Je hebt dan een goed te gebruiken spoor (of route) die met behulp van de instellingen “kronkelen en hoogteverschillen”  gebaseerd op de TomTom kaart met Michelin overlay in combinatie met Streetview snel tot een aardige route kan zijn samengesteld. Let wel op het vermijden van de bebouwde kom, want daar kun je echt kronkelen en dat wil je doorgaans weer niet. Check dus de route voor gebruik. Zie ook hier voor de verschillen tussen de kaarten.

De volgende link leidt naar m’n verzamelde werken, maar dan moet je wel geregistreerd zijn als gebruiker van de MyRouteApp..

 

De tracks kunnen in de volgende toestellen omgezet worden naar een route:
Garmin Zumo’s 500, 550, 660, 340, 345, 350, 390, 395, 590, 595, XT,  BMW Navigator IV, V, VI en BMW Navigator Street en ze kunnen zonder verdere conversies worden gebruikt in de TomTom Rider 40,42,400,410,420,450,500 en 550. Als je wilt weten hoe dat werkt, dan kun je dat hier nazien.