Route herberekend en nòg fout.

Ik hoor wel eens, ik heb die route in BaseCamp herberekend met m’n eigen kaart, en nog claimt m’n Zumo dat de route in een andere kaartversie is gemaakt. Hoe kan dat?

Daar is een simpele verklaring voor hoewel ik moet toegeven dat ik daar in het begin ook helemaal gek van werd. Zo hadden wij een Zumo 350 en een Zumo 660 in huis waarvan de eerste met een NTU kaart werkte en de tweede met de NT kaart.
En dan maak je een route in NTU voor de Zumo 350 om deze daarna te dupliceren en te laten herberekenen in NT voor de Zumo 660.  Klaar, denk je dan. Maar bij het laden van de route gaat die Zumo 660 toch herberekenen, ook al staat herberekenen uit. Het blijkt dat bij het omzetten van de NTU naar de NT versie de in het routebestand opgenomen kaartversie NIET wordt gewijzigd waardoor de Zumo 660 meteen op het verkeerde been wordt gezet.

De oplossing is simpel:
Na het dupliceren van de route en voordat deze wordt herberekend op de juiste kaart moet de route even worden gewijzigd qua profiel naar het profiel “Direct”. Deze bevat feitelijk alleen de punten en een directe lijn tussen die punten, dus bij het kiezen van “Direct” worden de dan onnodige kaartgegevens verwijderd. Die hebben in dit profiel namelijk geen nut. Na deze aktie kan het profiel in BaseCamp weer worden teruggezet naar het bij de oorspronkelijke route gebruikte profiel en kan de route nu worden herberekend met de gewenste kaartversie. En dan gaat het goed.